Binnen het project Sûn en Lekker Ite ontwikkelen we een eigen, uniek lesprogramma. Daarvoor bouwen we aan een MOOC (Massive Open Online Course) en een bijbehorende game.
Kinderen ontdekken zes interactieve leerlijnen van voedselhelden. Ze spelen online missies, doen challenges in de klas én thuis en groeien in gezonde keuzes, vitaliteit en ondernemerschap. Tussendoor verdienen ze Sûno’s om hun eigen voxel-boerdrij uit te breiden: dieren, voertuigen, gebouwen en land. Leren wordt leuk. Gezond gedrag wordt beloond.
Het lesprogramma is bedoeld voor leerlingen van groep 5 t/m 8 van de basisschool en klas 1 van het voortgezet onderwijs, en vormt straks één doorlopende leerlijn.
De lessen zijn op dit moment nog in ontwikkeling. Begin 2026 testen de eerste scholen de conceptversie van de MOOC en de game Sûntopia.
Houd de website en onze socials in de gaten: hier delen we binnenkort de eerste updates en previews.
De MOOC (Massive Open Online Course) bestaat uit 3 pijlers. Zo zien die eruit:
De akkers laten groeien
In deze lessen ontdekken de leerlingen hoe het telen van gewassen werkt. Hoe groeit groente nu precies? Ze leren over gezonde bodem, gezonde producten en gezonde mensen. Aan de lessen zijn challenges gekoppeld die gaan over het zelf verbouwen van groente.
De boer laten groeien
De leerlingen leren meer over het belang van gezonde voeding. Het gaat ook over vitaliteit. Bewustwording staat voorop. Wat is gezond? Waarom is gezonde voeding belangrijk? Wat is de rol van voeding bij beweging? De challenges bij deze lessen gaan over bewegen, het maken van gezonde keuzes en het ontwikkelen van een positieve mindset.
De boerderij laten groeien
De lessen in deze pijler gaan over de economie rondom gezonde voeding. Hoe ziet de keten eruit van land tot winkelmand? Wie verdienen er in die keten allemaal hun geld? De challenges bij deze lessen boren het ondernemerschap van de leerlingen aan. Heeft straks elke school een eigen boerderijwinkeltje?
De lessen sluiten aan bij SLO-kerndoel 34: Oriëntatie op jezelf en de wereld. Leerlingen:
beseffen dat wat je eet invloed heeft op je gezondheid;
realiseren zich dat een combinatie van gezonde voeding en hygiëne de gezondheid bevordert en ziektes kan voorkomen;
worden zich bewust van hun (mede)verantwoordelijkheid voor hun eigen gezondheid en die van anderen.
Dankzij de opzet van de MOOC zijn de lessen eenvoudig te integreren binnen bestaande programma’s, zoals IPC, BLINK en andere Wereldoriëntatie-methodes. Dat maakt het voor leerkrachten extra praktisch en makkelijk toepasbaar in de klas.
PABO-studenten van de NHL Stenden maken de inhoud van het lesprogramma. Hierbij krijgen ze ondersteuning van o.a. de GGD. Studenten van Aeres Tech bouwen de techniek en doen de vormgeving van de MOOC en game Sûntopia.
Vóór, tijdens en na de start van het lesprogramma meten studenten van de NHL de gezonde keuzes thuis & op school, het effect van gamification en de invloed van kinderen op ouders. Zo bouwen we aan een bewezen effectieve aanpak.